Tuesday 21 December 2010

Hujan masih " berdret-dret"

Begitulah kisahnya.. edah belum habis..., tak sah dan tak sempurna kalau banjir ditempat  damak.. tidak sampai tiga kali.. kebiasaanya .. banjir jalan.. Rantau panjang pasir mas.. akan tiga kali... ( tiga kali air melimpah jalan raya)... dan sekarang nampak gaya.  Ia mula menepati ramalan itu.  Maksudya.. cuaca dan kitaran alam tidak banyak berubah.. Juga.. kita boleh faham.. tabiat dan patern walit bersarang juga tidak akan banyak berubah.
Musim berikutnya.. penuaian pada bulan 3 atau .. hujung bulan 2. Musim sekarang biasanya.. sarang walit akan ada bulu sikit2.. kerana sekarang musim sikit.  Sekiranya.. tidak kena cara...harga sarang walit.. akan jatuh sikit.. kata kawan Damak.  Namun, ada kawan yang proses sendiri.. simpan buat stok.... ha ha... kalau tak kena cara simpan, rosak jatuh harganya..

Kisahnya. hujan masih berdret-dret ( renyai- renyai).  Namun Tempat Kursus sudah dikenal pasti..Insyallah.. di Dewan Seminar Kolej Kemahiran Tinggi Mara ( KKTM) Lubuk Jong, Pasir Mas.

Mungkin kalau kita bernasib baik.. kita akan dapat melihat kawanan burung- burung walit melayang-layang dikawasan itu.. kerana tempat seminar berhampiran dengan sungai Lubuk Jong.

Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah. Emailkan pandangan anda ke waletgroup@gmail.com

No comments:

Post a Comment