Wednesday 1 December 2010

Hati- Hati dengan Suara ...

Damak mendapat makluman daripada berapa orang rakan bloger.. Sekarang ni, ada pihak yang cuba mengambil kesempatan dari kesuburan bisnes walit ini dengan menjual "suara-suara" tertentu.  Memang suara amat penting untuk BHW kita.  Ada suara asli / walit sebenar dan suara AI ( tiruan seseakan suara sebenar).  Kebanyakan rumah burung termasuk BHW Damak menggunakan AI.  Dalam bab suara, kita jgn terlalu mudah percaya kepada mereka yang senang2 menjual suara kepada kita.

Semasa kursus dgn perhilitan dulu.  Mrk ada kata. mrk ada simpanan suara burung. Minta atau beli dengan mrk.  Namun.. untuk sahabat2 Damak seperti Saif, dan rakan2 lain.  Mrk mempunyai suara burung yang cukup berwibawa.  Kami sering bertukar-tukar pandangan  tentang suara burung. Maka hati2 dengan suara-suara burung yang kita pilih.  Kenapa?. Dikhuatiri suara yang sepatutnya memanggil burung menjadi suara menghalau burung!.

Sekian.

Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah.

No comments:

Post a Comment