Saturday 19 March 2011

Idea.. ubah suai.. Transformer AC- DC untuk charge Bateri Motor 12V

Pilihan kepada Kawasan Pedalaman dan sebagai Backup System..

Untuk system Backup boleh diaplikasikan berasaskan kepada lampu kecemasan ... fungsi lampu kecemasan dibangunan yang akan menyala apabila bekalan elektrik terputus- Ambil suiz atau litar tersebut. untuk diubah suai atau terus ke kedai elektronik untuk suiz berkaitan dan aplikasikan kepada sistem backup BHW anda.

Untuk membeli charger Bateri berharga RM250.00 ( Mahal).    Namun dengan bermodalkan RM 70.00 . Damak Ubah suai Transformer 12V-14 V untuk digunakan untuk recharge bateri 12V ( Bateri Basah)- motor EX-5 ( Stater). ( RM 34.00)

 

Disambung terus kepada Crocodile Clip   male dan female ( - dan +)


Dengan cable 2.5 ke atas.. lagi besar lagi bagus..




Penutup Bateri dibuka apabila bateri hendak di Cas..., Cas. sehingga bateri mendidih.. lebih kurang 2-3 jam.. ( tak boleh lama nanti kering, rosak sel basah ni).. boleh gunakan timmer untuk memudahkan setting supaya tidak berlaku lebihan cas..


Bateri ini Damak ubah suai untuk lampu.... boleh bertahan sehingga 48 jam  untuk mentol 12V. ( masuk hutan... )



Beginilah contohnya..



MP3 Modulator.. ( Manfaatkan) pemancar ini!!!


Bateri ini.. boleh digunakan untuk sumber elektrik untuk hidupkan Radio Kereta lama tanpa pemain MP3  (RM  25) .. Jenama Cap Ayam  ( Maknanya Made in China.. not femus Brand).   Radio ini akan berkomunikasi dengan MP3 Modelator ( Cap Ayam jugak) RM 25.00.  untuk membaca file MP3 suara Walit.


boleh baca USB drive dan SD Card



SD Card Suara Walit


Setting dan Setup Gelombang Radio FM mengikut gelombang yang tidak konflik dengan gelombang radio konvesional.


Jarak Transmitted  dalam lingkungan 20 Meter.. ( lebih daripada cukup untuk sebuah BHW)

Maksudnya... lebih daripada satu Radio kereta boleh dipasang pada setiap floor atau untuk setip floor berlanan dengan satu pemain MP3 yang disambung kepad Bateri.


Kekuatan Bateri boleh tahan sehingga 48 jam ( di Charge penug).  Lebih daripada Cukup.. sebagai backup system semasa berlaku.. Strip ELCB, atau boleh diubah suai untuk kegunaan kawasan pedalaman tanpa bekalan elektrik atau tenaga solar.

Penggunaan Radio Kereta  dan MP3 Modulator lebih menjimatkan daripada penggunaan Amplifire yang berkuasa tinggi  ( Ha ha Idea ini daripada Damak Swiftles untuk dikongsi bersama).. selamat mencuba.. untuk Mr Dil daripada Sarawak.. mudahan ia membantu..`

Mudahan ada manfaatnya.


Hubungi Damak di talian 012-5917493, untuk maklumat lanjut.Atau email ke waletgroup@gmail.com. Pilihan ditangan Anda..

1 comment: