Thursday 2 December 2010

Aroma Badan../ pekerja...bau rokok..

Salam.

Satu pengalaman.. pernah satu masa dulu.. samasa dalam proses pembinaan BHW.  Damak ada sembang dengan tukang atau pekerja .  Ada mereka yang dah ada pengalaman bekerja di BHW milik tokey2 Cina.   Mengikut cerita mereka., Tokey Cina tak benarkan mereka merokok semasa membuat rumah burung,  Dan setiap kali mereka habis kerja. Tokey Cina ini akan menyembur sejenis bahan ke dalam Rumah burung.

Maka mereka tanya saya kenapa?.  Saya kata mungkin kerana hendak menghilangkan bau badan/ jebat (peluh) manusia yang boleh menakutkan burung. ( Walaupun , bau itu bukanlah serius mana?).  Namun lihatlah betapa teliti dan perihatinnya pemilik BHW itu.  Ini antara sikap cakna yang perlu dicontohi.. bukan cakduh.  Bersediakah kita?

Mungkin rumah baru... kita kena kurangkan kekerapan keluar masuk ke dalam BHW, jgn kacau mereka sgt. Jgn ghairah. nak ambil gambar. nak posting kat blog.., kat Facebook ( ha ha).  Ini amat penting.  Sebolehnya apa yang kita mahu ( memesis),.. peniruan dua kali habitat asas burung walit di gua berlaku di BHW kita.  Kalau boleh masukan bunyi air terjun, mengalir, dan special untuk mereka.  Namun hati2 jgn biarkan jadi pusat pembiakan nyamuk..!



Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah.

No comments:

Post a Comment