Sunday 8 August 2010

Memilih struktur Rumah Burung Walet yang terbaik..Emmmm,mmm

Tajuk ini merupakan tajuk yang paling takut saya hendak tulis.  Namun, saya mengambil risiko dan memberanikan diri untuk menulis tentang perkara ini.  Memandangkan ia merupakan satu kemahiran yang cukup penting untuk kita ketahui.  Sepanjang pengalaman saya yang amat cetek ini.  Saya telah melihat beberapa rekabentuk sarang burung melalui pengamatan secara langsung dan juga melalui kajian diinternet.  Dan saya yakin ramai antara kita telah melakukan perkara yang sama.  Memerhati, dan berfikir.  Dalam budaya orang Jepun.. mereka menggelarnya sebagai "Deep Thinking".  Dan kemudiannya diusahkan dengan beberapa kemahiran individu dan pendapat yang dicernakan mengikut padangan masing-masing.  Dan  akhirnya lahirlah mazahab burung yang berbeza.  Ada pihak mengatakan A, terbaik.. ada pihak mengatakan B terbaik dan tidak kurang mengatakan C yang terbaik.  Definisi terbaik itu sendiri berbeza mengikut keperluan dan kemampuan kita,

Sekiranya kita tidak berkemampuan untuk mengeluarkan modal sebanyak 500K, namun masih berhasrat untuk membuat sarang burung. Maka yang terbaik untuk kita adalah  mungkin dengan bajet BHW, yang boleh diusahakan dalam linngkungan 70-80K.  Dan sekiranya kita mempunyai modal dan mampu.. tiada salahhnya untuk kita mengeluarkan modal sehingga 5 Juta sekali pun.  Kerana itu adalah yang terbaik untuk kita.  Maka pentafsiran terbaik itu berbeza mengikut modal dan kesudian kita untuk melabur.

Walaupun begitu, masih ada beberapa perkara asas seperti yang nyatakan sebelum ini.  Asas utama untuk sebuah  burung walet adalah gelap, suhu 28-30 ( stabil), dan lembab.  Oleh sebab itu, pilihlah apa sahaja struktur sarang burung anda asalkan kita menepati ciri-ciri itu.  Antara lain. kita juga perlu akur tentang ketinggian dan keluasan minimum bagi sebuah BHW.  Ada mereka yang khuatir dan menghuraikan tentang corak penerbangan burung ke kiri dan ke kanan secara panjang lebar.  Ada  mengatakan... kita perlu melihat burung ini lefthanded atau right...., saya kurang percaya kepada teori ini.  Saya beranggapan ini sebuah teori.  Kalau kita hendak bermain-main dengan teori.  Tentu kita akan tersangkut dengan delema teori ini sebelum sempat menyiapkan sebuah sarang burung.

Gunalah.. struktur bangunan yang sedia ada.. dan format mereka yang telah berjaya.  Ikutilah pandangan dan nasihat mereka.  Dengan kajian dan sekiranya menggunakan konsaltant.. pastikan mereka seorang yang cukup berwibawa.

Rekabentuk.. luaran sarang burung nampak pelik.. namun di dalamnya .. hampir sama.. iaitu gelap, dan mempunyai tempat sarang burung bersarang.  Secara mudah.. bumi gelap apabila tiada matahari.  Maka kita sedaya mungkin harus melindungi cahaya matahari untuk gelap.  Satu nasihat daripada En Azman perhilitan satu masa dulu.. buat sarang burung untuk burung tinggal.. bukan buat sarang burung untuk manusia tinggal.  Maka moral daripada nasihat itu, struktur sarang burung itu tidak seharusnya sama seperti bangunana rumah tempat kediaman kita.  Memerlukan struktur yang amat kukuh untuk menampung keberatan peti sejuk, mesin basuh, perabut, kabinet alamri dan pelbagai peralatan rumah yang lain.  Kita hanya perlu memastikan rumah itu cukup teguh dan kuat untuk walet bersarag dan selamat daripada beberapa ancaman luaran.

Kita lebih bernasib baik.. apabila negara kita berada diluar lingkaran api pasifik. Maka setakat ini.. tiada sejarah gerak gempar yang serius berlaku.  Pada tahun 2009 dan 2010.. dilaporkan terdapat gerak gempar pada skala 3.0 rechter di bukit tinggi.  Dan itu mungkin boleh diambil kira bagi mereka yang tinggal dikawasan itu.  Namun . kita doakan agar tiada gerak gempar kerana setakat ini belum pernah ada satu gerak gempar yang dahsyat seperti yang berlaku di Indonesia dan negara-negara lain.

Maka, dengan pembahruan dan penemuan teknologi terkini.  Nampaknya kos untuk membuat kos BHW / RBL semakin berkurang dan dapat dijimatkan.  Apa yang perlu. kita harus memerah fikiran secara bersungguh-sungguh agar lahir satu rekabentuk struktur rumah walet yang menepati citarasa walet dan mampu menjana pendapatan semua ahli.

Menarik sungguh .. gambar dibawah.. mungkin kita temuinya 1 dalam 100 sarang walet.. atau 1 dalam 10.. atau memang walet tak kisah pun...!

( seolah-olah tiada gunanya nesting plank... ha ha ha)



3 comments:

  1. Memang tepat dikatakan jika reka bentuk RBW di kwsan A tidak semestinya berjaya di kwsan B..
    Di tempat saya ( Utara Sabah,Pitas)..ada RBW hanya sebesar 11' x 15' setinggi 7 kaki..alhamdulilah kurang 1 tahun sudah ada burung yg bersarang..malahan ada RBW di atas laut 20 meter dari pantai dan di masuki brung kurang dari 1 bulan..malahan, ada yang membuat gua tiruan dgan menggunakan jentera berat,namun berjaya menjadi habitat burung..
    kos RBW di sabah sebenarnya murah dan boleh dibuat secara kecil2lan..rm5k pun memadai..bahkan AGRO Bank pun maksimun bagi pinjam hanya rm30k je..

    ReplyDelete
  2. saya setujuh bro..saya orang pitas bro...mcm mana dapatkan pinjaman untuk buat RBW.seditik sebanyak saya ada pengetahuan tentang RBW.saya sudah buat banyak penambahbaikan RBW di PULAU PINANG.

    ReplyDelete
  3. Numpang ya bossku ^^

    HANYA DI KENARI POKER BANYAK BONUSNYA BOSSKU
    Bonus Welcome Untuk New Member:
    - Bagi deposit Rp.10,000 - Rp.14,999 Bonus Rp.5.000
    - Bagi deposit Rp.15,000 - Rp.24,999 Bonus Rp.10.000
    - Bagi deposit Rp.25,000 - Rp.49,999 Bonus Rp.15.000
    - Bagi deposit Rp.50,000 - Rp.99,999 Bonus Rp.20.000
    - Bagi deposit Rp.100,000 ke atas Bonus Rp.25.000
    - Bonus next deposit 5% untuk deposit Rp.50.000
    REAL PLAYER VS PLAYER !!!

    Syarat Klaim bonus yaitu menghubungi CS kami di
    WHATSAPP : +855966139323
    BBM : KENARI00
    LIVE CHAT : KENARIPOKER . COM
    ALTERNATIVE LINK : KENARIPOKER . COM

    ReplyDelete