Sunday 8 August 2010

Rutin seorang usahawan walet

Setelah menceburi bidang burung walet ini, tanpa saya sedar secara langsung atau tidak langsung.  Ia semacam telah membentuk satu rutin dan gaya hidup baru bagi saya.  Beberapa perkara telah berubah tanpa saya sedari.  Bukan dipaksa tapi kerana minat dan pelaburan yang telah dilakukan menjadikan kita berusaha dan bersemangat untuk mencapai matlamat kita.

Secara umum tidak banyak yang berubah dalam hidup saya.  Macm biasa, bangun pagi solat subuh, pergi kerja dan balik kerja.  Namun, hujung minggu saya terisi dengan padat sekali.  Hujung minngu yang bermakna dan ia tidak mencukup ( kekadang) untuk menguruskan hal-hal perlu bagi walet.

Antara rutin yang saya lakukan ,setiap, hujung minggu saya akan masuk ke bilik kawalan dan melihat beberapa keperluan. Pertama. suhu maksimum dan suhu minimum minggu tersebut.   Sekiranya hari hujan dan guruh berdentum, saya perlu berhati-hati sekiranya ada ELCB yang teplentik, atau ada speaker yang rosak.  Sekiranya berlaku guruh yang kuat, pada minggu itu.. hanya hujung minggu sahajalah masa yang saya ada untuk membetulkan segala kerosakan teknikal itu. (  Pengalaman terburuk setakat ini.. litar pintas.. kebakaran kabel.. sepanjang 2 kaki).. Mudahan .. itu yang pertama dan terakhir kerana langkah-langkah keselamatan lebih ketat telah diambil!

Ramai mengatakan ada speaker water proof. Namun sepanjang pengamatan saya. tiada istilah water proof speaker.  Yang ada , cuma yang berkualiti atau tidak  berkualiti.  Oleh sebab itu, speaker tidak boleh terlalu terdedah kepada hujan dan panas.

Hal yang sama apabila berlaku gangguan kepada elektrik,... perkara pertama yang perlu dipastikan, pastikan timer dibetulkan semula ( sekiranya menggunakan manual), dan paling-paling tidak suara internal bebunyi.  Memandangkan batasan kerja tetap yang ada sekarang.  Agak terbatas untuk menyempurnakan / membaikpulih kerosakan pada waktu siang di hari minggu.  Dan setelah jam 6.00ptg. Kita tidak boleh lagi memasuki rumah walet.  Mahu tidak mahu. hujung minggulah  dimanfaatkan sepenuhnya untuk meyelengara segala hal-hal mikro ini.

Selain rutin-runtin perlu disebutkan di atas.  Kebersihan sekitar rumah walet juga perlu dijaga,  Memandangkan BHW saya merupakan bangunan tunggal.  Kebersihan sekitar, menyembur racun anai-anai, dan segala mungkin yang boleh menghalau binatang perosak perlu  dilakukan/diletakkan agar ia tidak dihinggap oleh musuh-musuh walet.

Pendek kata. hujung minggu saya terisi dengan lebih bermakna dan menyeronokkan.  Walaupun begitu, sekiranya senarai dalam checklist saya menunjukan tiada apa-apa keperluan.  Maka masa manfaat itu saya akan habiskan bersama keluarga atau melayari internet untuk menambah ilmu tentang burung walet dan lain-lain ilmu.

Berikut ada beberapa item, pada pandangan saya sangat sensitive dan perlu dijaga dengan baik.

1) MP3 Amplifier




2) Eksternal speaker





3) Internal twitter



4) Sekiranya kita menggunakan water mist.. pastikan nozzle head sentiasa clear.. tidak tersumbat.



5) Sekiranya menggunakan sumber bekalan air.. pastikan tiada paip air bocor dan menitis kepada nesting plant.


6)Kehadiran. pemusuh-pemusuh walet ( Memasang lampu pada bahagian pintu masuk walet boleh menghalang burung hantu).. selain pembinaan gerigi khas, pintu automatik- apabila malam pintu tertutup.











Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah.

No comments:

Post a Comment