Sunday 15 August 2010

Seni Suara Untuk Walet


Suara pemikat dan penarik walit sangat penting.  Aspek kedua hadir selepas lokasi.  Suara secara umum terbahagi kepada dua.  Pertama suara yang asli.  ( dirakam di rumah walit) dan kedua.. suara tiruan.  Kebanyakkan suara yang digunakan sekarang  suara tiruan.  Kita jangan terkejut dengan pelbagai jolokan nama yang telah diberikan kepada suara ini.  Ada suara berasaskan nama pengubahsuai/ komposer suara itu,  nama tempat ia berasal nama berapa banyak hasil kutipan sebulan,syarikat penjual. dan tidak kurang dikodkan dengan pelbagai versi.

Namun, setakat hari ini.  Kita akan temui pelbagai jenis suara yang dijual toko-toko walit dan tentu sekali mereka akan mengatakan ialah suara yang terbaik dan pernah ada hasil berkilo-kilo ditempat ini dan tempat itu. Adakah itu benar?  Kita perlu berhati-hati, sepanjang pengamatan saya, suara ini bergantung kepada lokasi dan di mana burung itu biasa dipanggil.  Sekiranya mereka biasa dipanggil menggunakan suara A.  Maka, rumah burung kita juga mestilah menggunakan suara A.  ( secara mudah).. atau pun boleh digunakan suara yang lebih baik. ( subjektif).    Mutu suara burung dinilai menggunakan deria telinga manusia yang menggunakan frekuasi  berlainan dan burung walit pun ada frekuensi tersendiri.  Oleh itu, saya berpandangan sesuatu yang sedap atau nyaring di telinga kita tidak semestinya sedap atau sebaliknya di telinga  sang walit.

Oleh itu, kita memerlukan mereka yang pakar atau kita harus berani membuat beberapa percubaan untuk mengubahsuai suara sendiri.  Menariknya, sesuatu yang sering berlaku dan akan berulang kepada semua pengusaha walit.  Apabila kita sudah tahu mengadun dan menjadi komposer suara walit. Kita akan ada satu kecenderungan untuk mencuba dan menukar-nukar suara itu. Hingga menjadikan burung itu tidak selesa kerana bunyi penariknya berubah-rubah.   Oleh itu, ia harus dilakukan secara sistematik dan teratur dengan selang masa dan jarak yang sesuai.

Sekiranya orang bertanya, berapa jenis suara walit ini.  Jawapnya satu suara sahaja..kenapa?.. kerana burung walit pun satu sahaja.. Namun kita boleh katakan, burung ini akan menghasilkan bunyi yang berbeza pada umur dan keadaan yang berbeza.  Tapi kita masih boleh mengelaskan itu adalah burung walit.. Maka bunyi itu satu lagipun pun kita tidak mengatakan itu bunyi itik atau merbuk.


Cuma di rumah burung. Kita sedaya mungkin untuk mewujudkan keadaan habitat asal rumah walit. Apabila disebut habitat walit, ia tidak hanya didiami oleh walit dewasa, anak-anak-walit, atau walit mengeram.  Ia sebaliknya didiami oleh seluruh burung walit.  Oleh itu, bunyi walet.. boleh diragam-ragamkan.  Untuk memanggil walit, kita gunakan suara pemikat.  Seterusnya untuk menjadikan walit terbit naluri untuk tinggal disana. ( kerana burung membuat keputusan berdasarkan naluri). Sekiranya kita boleh faham habitat walit.  Maka tidak salah untuk kita memasukan suara dalam, dan pelbagai suara lain untuk menjadikan satu, mudah-mudahan ia akan menepati habitat asal walit  (Ini untuk bangunan baru walit)  Apabila walit sudah mula merasa selesa dan biasa. (Dan ini harus memakan masa bertahun-tahun).  Mungkin suara tiruan ini sudah tidak diperlukan lagi atau boleh dikurangkan penggunaanya.  Insyallah mereka akan kekal di dalamnya.

Saya berharap mereka ada pengalaman boleh meninggalkan sebarang komen dan respon untuk menambahkan ilmu kita dalam bidang ini.. wasalam


Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah.
i

No comments:

Post a Comment