Sunday 22 August 2010

Menyelsaikan masalah kulat dan hama di rumah burung

Antara cabaran yang perlu diambil cakna oleh semua usahawan walet. Pertama dalam kelembapan dan suhu yang konsistent untuk burung walit.  Kondisi ini juga tidak kurang subur dan nyaman juga sang kulat dan fangus membiak.

Mereka akan cepat sekali membiak dan merebak dan menjadi ancaman besar apabila ia mengubah warna dan bau rumah burung kita.

Maka. mahu tidak mahu kita perlu mencari satu resolusi yang cepat dan pantas agar ia tidak membunuh minat dan menganggugat keadaan walit yang sedang bertelur dan bersarang.  Mahu tidak mahu, kita harus lakukan sesuatu.  Dari segi makro atau binaan sarang.  Kualiti kayu harus diambil berat.  Namun,sekiranya fungal ini membaik juga.  Kita boleh menggunakan pelbagai jenis bahan kimia yang tidak membahayakan kita dan sarang burung itu sendiri.

Oleh itu, langkah yang terbaik ialah pencegahan sebelum ia berkulat.  Kayu akan berkulat apabila berlaku lembapan air yang berlebihan.  Oleh itu. hati-hati dengan humidifier atau water mist kerana satu aspek ia sahabat satu aspek ia menjadi musibah.  Penyelesaianya, pasanglah peralatan tadi mengikut ketepatan yang betul dan mengikut keadaan yang sesuai.   Ini memerlukan kita memerhati dan membuat penilaian berasaskan kepada keadaan dan tempat, Wallah u' alam

wasalam

Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah.

No comments:

Post a Comment