Sunday 29 August 2010

Tragedi 28 Ogos 2010- Lampu oh Lampu..

Semuanya bermula dengan masalah remeh... iaitu saluran paip pecah di BHW.  Lebih kurang jam 12.00 tengahari.  Dapat panggilan telefon daripada Mak mengatakan saluran paip air pecah.   Sebagai langkah penyelesaian serta merta. Damak mintak tolong Mak supaya tutup suiz air paip.  Maka selesailah masalah tu.

Namun.. masalah tu tidak berhenti disitu.. apabila hari semakin panas.. kolam tangkungan kering air. Humifier tidak berfungsi...


Lalu.. pada awal pagi esoknya selepas meracun rumput disekitar BHW.  Damak berusaha membaiki paip air yang pecah tu.  Namun, disinilah segalanya bermula.  Mungkin kerana keletihan sebab meracun rumput... dan turun naik.. bangunan repair motor air.  Masalah lain pula timbul apabila... motor air pulak bocor..., tekanan air menjadi kurang dan air tidak naik.  Maka berulang alik lah pulak damak naik turun, BHW  hampir 30 kali..,namun masih gagal.  Mula meniliti apa punca masalah..., terfikir mungkin foot bar pada batang paip..., potong batang paip.. sambung balik... tengok semua ok..  Apa lagi yang tak kena ni...?

Disemak dan dilihat satu persatu... Oh.... rupa-rupanya... motor paip tidak ketat dan menjadikan tekanan air paip tidak kuat.  Dan seterusnya menjadikan auto suiz tidak berfungsi.   Maka setelah dikenal pasti masalah itu maka insyallah siap dan selamatlah.. kata hati damak.  Tanpa disedari ... damak telah menghabiskan hampir sehari suntuk.. untuk membaiki kerosakan itu!... di bulan puasa.  Terasa teramat dahaga kerana pada waktu pagi tu... meracun rumput. ( hampir-hampir nak berbuka puasa hari tu).. pengalaman baru.. rasa teramat dahaga hinga tekak bertukar menjadi pahit.  Namun Alhamdullillah. Allah berikan kekuatan untuk terus berpuasa.  Dalam keadaan letih begitu.. satu kesilapan besar telah damak lakukan.. apabila terlupa untuk menutup suiz lampu dalam.. di dalam BHW.


Kesilapan itu hanya disedari apabila keesokan harinya sewaktu pergi re-cheking semula..  Allah hu akhbar.. rupa-rupanya satu lampu di dalam tingkat bawah tidak ditutup... nasib baiklah.... tak ramai lagi walit tidur ditingkat bawah tu...,  Namun... masih dapat dilihat tompokan najis walit yang baru.. harapanya.  Walit tidak meninggalkan tempat tidur tu. Suasana tidak lah terlalu cerah.. kerana tidak semua lampu di tingkat bawah tu damak buka.. Namun.. apa yang dapat dilakukan " berdoa".. mudahan kesilapan ini tidak akan berulang.  Dan Langkah-langkah pencegahan telah dirancang!.. ( ha ha)

Tragedi ini menyedarkan damak.. penting untuk membuat check list dengan teratur, dan Insyallah.. kesilapan ini tidak akan berulang lagi... ( mungkin sekiranya ada IP Camera ( IR).. kita boleh pantau.. masalah ini di mana-mana sahaja.. ( memang ada niat nak masukan camera.. tapi.. bajet tak cukup, lain kali laahh...

wasalam




Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah.

No comments:

Post a Comment