Iklan Nuff

Pakej Suara Walit untuk di Jual

Terdapat beberapa pakej menarik untuk dimiliki

Pakej A = 10 suara luar dan 2 suara Dalam RM 150.00 sahaja

Pakej B =20 Suara luar dan 4 suara Dalam RM 250.00 sahaja


Kita Berusaha Allah tentukan.
hubungi 017-978 4268. untuk maklumat lanjut.


Thursday, 5 August 2010

Kalau Walet bisa berkata-kata (interview dengan seekor burung walet).


Hari ini, saya terlintas untuk menulis tentang satu perkara yang diluar tema  biasa.  Saya menggunakan pendekatan khayalan dan bermain-main dengan "buah kalau".

Kalau walet bisa berkata-kata dan saya ditugaskan untuk menemuramah burung tersebut.  Mungkin ada beberapa soalan yang akan saya tanya.  Mungkin perbualanya seperti berikut;

Saya (S) :  Assalamualaikum.. ( walet beragama Islam)

Walet ( W): Walaikumusalam.

S:  Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk ditemuramah.  Saya mewakili berberapa pengusha walet di Malaysia ingin mendalami dan mengetahui beberapa perkara yang walet suka dan walet mahu. harapnya tak ada halangan

W: Tak ada halanga.. lagi pun kami tak ada keja.. duk berlegar-legar di udara,cari makan, buat sarang dan bertelur.. tu aje lah keja kami nampaknya karang ni.. ha ha

S: Ya  tu kami maklum... soalan pertama saya... Walet ni ada berapa keluarga.  

W: Tu saya tak tahu.. maklumlah saya tak tahu.. yang saya tahu.. kami ajelah yang wat sarang guna air liur.. maklum laa saya burung. lagipun maklumat itu tak penting untuk saya.. Tapi.. ada laa jugak nampak beberapa imagirin lain sekitar kami.. depa digelar seriti, layang, layang sawah, layang-layang batu.. tapi tak tahu laa saya..  tapi biasanya mereka tak femus macam kami.. kami.. peminat walet sanggup habiskan beribu2 malah berjuta-juta nak bagi kami wat sarang.., pada masa dulu... sarang kami ni tak terjejas sangat.. tapi karang ni sangat terjejas kerana .. ramai yang ganggu kami wat sarang..



S: Ganggu wat sarang.. apa maksud walet?:

W: Gannggu wat sarang maksud kami.. ialah sarang kami diambil sebelum kami sempat menetaskan anak-anak, jahat sungguh manusia...? mungkin kerana ketamakkan dan kerakusan manusia tu.. kesanya .. populasi kami tak sempat berkembang di rumah tu!.. kalau wat macam tu.. banyak kali.. mungkin kami akan mogok dan tak nak masuk lagi.. ha ha baru mereka tahu..

S: Tapi orang kata.. walet ni jenis burung yang setia?

W: OOO sapa kata. sapa kata kami ni jenis setia.. kami pun pandai merajuk kalau tak dijaga dengan.. masa waktu malam.. jangan kacau kamii... waktu siang.. masa kami keluar cari makan.. kalau manusia masuk. pun kami tak tahu.. tapi.. kami boleh tahu jugak tau.. bau- bau bandan manusia yang curi2 masuk semasa kami keluar cari makan.    Kalau kami dikacau banyak kali.. kami akan lari.. maklumlaa kami raja tau sekarang.. banyak tempat baru untuk kami...

S: Apa yang paling dibenci oleh Walet...

W: Yang paling dibenci oleh kami yaa.. pertama .. kami tak suka burung. hantu... musang, burung helang.. dan pemangsa yang makan zuriat keturunan kami... kalau bau.. musang, burung hantu .. tu.. kami grenti tak masuk dah.. jangna harap..kami sure tak masuk..!.. lepas hilang bau tu,... baru laa kami fikir byk kali nak masuk atau tidak....

Kami jugak tak.. suka.. lips, semut,,, dan hama makan sarang-sarang yang kami buat... kalau cicak , tongkek tu... mereka suka kacau telur kami...!, telur kami ni dua aje... kalau tinggal satu.. kami tak ada mood nak mengeram dah... .


S: Apa yang paling disuka oleh majoriti walet?

W: Awak tanya majoriti say atak tahu!.. tapi kalau saya sebagai layang-layang gua.. saya amat suka.. rumah walet yang ada  bunyi-bunyi kelompok walet yang ramai-- kami bukan jenis hidup sendirian.. kami hidup berkelompok.. jadi kami nak member, suhu dan kelembapan, gelap.. sama macam tempat tinggal kami .. iaitu gua... kalau ada bunyi.. air mengalir... bau-bau walet lain.. kami akan cepat bersarang dan nak tinggal disana.  Tapi.. kami tahu.. manusia cuba tipu kami dengan masukan beberapa aroma palsu.. macam amonia... mereka ni tak belajar sains ke. amonia itu bahaya.. silap hari bulan mereka boleh mati..., kalau nak bagi bau busuk.. cukuplaa dengan najis kami... bau buah-buah busuk!

S: buah -buah busuk!, kenapa?

W: haa , jangna tak tahu..buah-buah busuk tu.. akan menarik ramai.. makanan kami ke sana.. maka kami... akan masuk laa nak makan..., basic need for us is simple.. food!.  Kami akan pergi ke mana saya nak cari makan.. hidup kami untuk makan... bukan makan untuk hidup.. tapi manusia gunakan kami untuk cari makan... dan silap hari bulan makan orang lain pulak... ha ha..

S; Jangan laa macam tu En Walet... kami manusia sedaya mungkin nak faham walet ni... macam na .. agar kami dapat sediakan habitat yang amat sesuai untuk walet...

W: Ya.. banyak lagi , yang saya kena beritahu awak... tapi.. saya agak sibuk sekarang,, ,sekarang bulan 6-9 ni musim mengeram saya... saya tak leh tinggal sarang saya lama-lama ,.. nanti tak menetas pula telur saya ni.

S: laaa nak pergi dah ke?

Y: Yaa laaa saya ikuti timing.. keluar jam 7.00 pg... masuk jam 7.ptg.. tapi waktu mengeram macam ni... kena balik awal.. atau tak boleh tinggal sarang langsung.. nanti kalau anak menetes lagi  BZ.. kena bagi makan, bagi minum air!..

S: Minum air... bila masa walet ada bawa kole.. atau cawan

W:  Ha ha.. soalan yang pelik dari seorang manusia... saya boleh tanya balik.. bila manusia ada sayap?.. kami ada sayap.. ya kami tak ada tangan, tak ada kole.. tapi.. bulu kami ni boleh menyimpan air.. untuk diberikan kepada anak2 kami nanti.. ni Allah bagi laa.. Allah maha adil.. Maaf yaa saya nak pergi dah ni!..

S: tunggu laa dulu...

W: maaf ,, kami amat berdisiplin: dah sharp 6.58... saya nak balik.. nak tanya apa-apa e-mail di sini waletgroup@gmail.com.   e-mail jangan tak e-mail... Assaaimualaikum


S: Walaikumsalam.




Nukilan damakswift







Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah.

No comments:

Post a Comment