Wednesday 4 August 2010

Buku Fotostat tentang burung Walet berharga RM 55.00

Percaya atau tidak, namun itulah kenyataan yang agak pahit untuk kita telan.  Buku Budidaya Burung Walet karangan Pak Hadi yang fotostat, dijual dengan harga RM 55.00.  Wah... sungguh mahal kertasnya atau nilai ilmu di dalamnya atau menggambarkan ketamakan penjual/ peruncit buku itu.  Saya melihatnya sendiri di  sebuah kedai di sekitar KB ini.  Agak mengecewakan.  Usah lagi di persoalan tentang hakcipta, atau royalti kerana nampaknya itu tidak nilainya jika hendak bandingakan dengan kenutungan di dalam bidang walet ini yang dicanangkan.

Keuntungan yang luar biasa sekali dicanangkan.  Malah ada melihatnya satu cara yang mudah untuk menjadi senang. Namun percayalah.. tiada jalan pintas untuk menjadi mudah melainkan usaha dan usaha.

1 comment:

  1. semua org nak untung begitulah tak ada lagi etika pada diri masing-masing..tengok pada buku terbitan perhilitan "buku informasi" ada yang sanggup fotostat dan diedarkan dalam kursus-kursus anjuran jabatan tertentu.. diluarnya diletakkan nama jabatan tersebut...huh..tak beretika betul..

    ReplyDelete