Friday 11 March 2011

Wang dari Sumber Najis... Haram dilaburkan




As'salam..

Asalnya blog ini untuk membincangkan soal perladangan burung walit.  Bukan ruangan sembang agama.   Namun sebagai seorang yang menjunjung agama Islam.  Damak terpanggil untuk menyentuh soal ini.  Ini jelas dalam hukum Islam. Hasil Judi, No ekor, Riba, dan sewaktu denganya.  itu dianggap najis dan tidak layak untuk digunakan untuk membina BHW.

Kenapa.. sebab larangan tentang perkara ini jelas.  Maka.. jangan kita buat- buat tak faham.  Pengajaran kepada yang mahu berfikir. Terdapat sebuah kisah yang mahsyur di Bandar Pasir Mas.  Seorang Melayu Islam telah membuka perniagaanya dengan hasil.. .wang toto..,,  Buat supermarket.. tak jadi, kedai plastik tak jadi,. wat kedai makan tak jadi... wat Rumah burung tak jadi.... akhirnya... dijual kepada seorang tokey Cina...., lepas tu terbakar BHW yang dijualnya... lepas terbakar ( dan yang peliknya hanya Rumah burung terbakar).. lepas tokey  Cina tu ubah suai.. barulah burung masuk.. ha ha...

Maksudnya.... Tuhan maha kasih dan merahmatinya lagi.. tidak mahu dia terus memakan hasil wang haram... dan wang haram tadi dihanguskan..
Itulah selayaknya dan taraf najis.. hanya layak dibakar dan dibuang,, tidak layak untuk dijadikan mata pencarian yang halal... maka.. ya.. Fanatik- fanatik jugak.. tapi bukan wang haram.

wasalam.



Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah. Emailkan pandangan anda ke waletgroup@gmail.com

No comments:

Post a Comment