Thursday 21 October 2010

Walit Suka Cerah...?

salam..saya terbaca satu posting  kawan di laman forum yang mengatakan beliau berpendapat walit muda suka pada keadaan cerah.  walit akan banyak tidur dikawasan cerah.  Saya kurang pasti benar atau tidak... tapi. antara alasan beliau, apabila cerah,, walit bukan setakat menggunakan ekolasi.. sebaliknya boleh menggunakan mata.., keaadan di gua sebelum ini.. memang gelap kerana.. apa yang lebih diutamakan oleh burung adala suhu dan kelembapan.. untuk memenuhi ciri -ciri ini, cahaya tidak dapat dielakan.. namun dalam soal rumbah burung lampu memainkan peranan penting...

dan damak terfikir.. pernah satu masa dulu.. lupa tertutup suiz lampu... tapi burung masih tetap ada ,, dan tiada masalah... mungkin kita boleh fikir-fikirkan hal ini..



Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah.

4 comments:

  1. boleh baca cerita damak tentang lampu oh lampu sebelum ini

    ReplyDelete
  2. isteri Pak DIn dulu buat kajian burung layang-layang ini di salah sebuah gua di pulau redang.. banyak burung ini bersarang di pintu masuk gua..terang benderang.. tak jadi hal pun.. yg nak gelapnya spesies yng satu lagi tu bukan layang-layang gua..

    ReplyDelete
  3. kalau gitu benarlah... tak ada masalah untuk burung ini bersarang di keadaan cerah... kalau gitu.. kita ke fikirkan semula skop pembinaan supaya lebih kos efisyen...

    ReplyDelete
  4. betul tu..kini dah semacam trend nakkan rumah burung gelap gulita sampai kita nak masuk pun teraba-raba.. rumah perhilitan pun terang juga boleh nampak kat dalam kalau dok di luar bilik audio tu..ermmm burung pun dah banyak bersarang kini..

    ReplyDelete