Thursday 14 October 2010

Makanan Tambahan untuk Walit!!!

Antara makanan tambahan walit yang sering menjadi bualan umum..

1) pokok petai belalang  (Leucaena leucocephala)





2) Pokok Ara



3) Pokok Keriang



buah keriang



4) Pokok Gelang Tikus ( tak jumpa gambar).. tapi buahnya bertangkai seperti buah keriang juga.. cuma berwana putih.  Boleh dimakan.. rasanya sejuk-- manis.. seperti kita makan ising kek..




5) Pokok Ghucil  ( tak jumpa gak gambar dia.. tapi ada nama tempat ni Kelantan nama Ghucil.. sempena nama pokok ni)



6) Pokok Kelapa Sawit.  ( semua tahu)




Tu.. semua pokok-pokok... tapi kenapa pokok.. Senang aje.. sebab pokok ini banyak didiami oleh serangga yang menjadi makanan utama walit. 

Mungkin boleh ditanam di sekitar rumah burung kita. Kalau tak nak membazir.. kita tanam petai belalang, pokok ara, buah boleh buat ulam,  sayur-sayur lain pun boleh gak... tak ada masalah... berbudi pada tanah.. tiada sia-sia. Insyallah.

Kalau di dalam rumah burung.. makanan tambahan yang boleh kita lakukan . Mungkin menyediakan adunan berikut. Sangat mudah dan simple

1) Roti Slide , susu pekat manis, campur air,

masukan dalam satu bekas.. peram atau perap 2 hari.. biasanya kita akan lihat serangga akan berkeliaran di kawasan itu.. Dan ini amat sihat untuk makanana tambahan walit.. ( Wallahu alam)

Cuba laah...

Last sekali,, kalau nak suruh burung ramai macam pokok dalam gambar kat SUK tu.. jenuh nak tanam pokok tu.. berapa puluh tahun.. nak sebesar tu.. ha ha..


Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah.

1 comment: