Thursday 7 October 2010

Biarlah mereka berkata begitu... "mereka tidak mengetahui"

Teringat antara buah mulut masyarakat kampung yang disampaikan kepada ibu Damak.  " bakpo tak nasihat anak tu,, habiskan duit banyak-banyak semata-mata nak wat sarang burung".. mak dia tak tegur ko"...

Cerita ini sampai ke telinga Damak... maka Damak memberitahu pada Mak Damak begini... terdapat satu cerita Mak pada zaman Rasullullah. " Satu masa Nabi Muhammad pergi berdakawah di Taif., Setelah berdakwah di Taif. Baginda nabi telah dicerca, diejek dan bukan setakat itu.. Malah dibaling batu hingga berdarah kepala dan dahi Nabi.. Maka Nabi Muhammad berundur diri. dan berehat di bawah sebatang pokok.

Lalu  Turunlah Jibril A.S bertemu dengan nabi dan bertanya kepada Nabi S.A.W " Apakah yang hendak engkau lakukan kepada mereka ( penduduk Taif ini).  Sekiranya engkau perkenankan akan ku balikkan bumi Taif,, dan akan ku hempapkan Bukit Taif ini kepada mereka semua.  Biar mereka rasakan balasan kerana menghina Kekasih Allah!..

Maka.. cuba kita teka apa kata Nabi Muhmaad yang amat kasihkan umatnya... "biarkan mereka.. ampunkan mereka kerana mereka tidak mengetahui.!"

Ya . Allah.. mulianya dan kasihnya Nabi kepada umatnya!.. Akhirnya pada zaman kegemilangan Islam. Ramai tentera dan panglima Islam yang hebat datang daripada bumi Taif.

Pengajaran.. cerita ini. Jangan kita menghukum dan memarahi mereka yang tidak tahu.. kerana Insyallah.. kemudian hari. mereka akan sedar dan tahu peri pentingnya perjuangan kita dalam menegakkan ekonomi orang Islam dan bumiputera.  Insyallah.


Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah.

No comments:

Post a Comment