Sunday 3 October 2010

Kegilaan burung pada bunyi ( SSS)

Ramai mengatakan bunyi atau suara faktor kedua terpenting selepas lokasi.  Malah ada yang mengatakan burung sanggup mati kerana bunyi.  Malah kita sendiri, akan resah kalau sarang burung tidak berbunyi.  Dan orang sekitar kita akan gelisah .. kalau sarang burung kita terlalu kuat berbunyi.

Jadi, apa kesimpulannya.. kita kena cari kesederhanaan dalam menentukan bunyi-bunyi yang wajar untuk burung kita.  Terbaru teknologi SSS, banyak perkara menarik tentang teknologi ini.  Burung walit akan lara dengan bunyi ini di dalam BHW dan akhirnya akan memilih untuk tinggal disitu.  Inilah yang diharapkan oleh kita. 


Teknologi SSS ini akan mampu merangkap burung berlegar-legar dalam sarang burung melebih 20 minit  sebelum akan berhenti ke tempat pilihannya.  Ia akan mencari-cari suara yang dilontarkan pada sekitar twiiter rumah burung kerana suara itu kedengaran berpusing-pusing dan dapat melahirkan satu fitrah burung untuk mencari dan mengetahui arah dari mana suara itu datang.  Semangat ingin tahu burung ini dipermainkan oleh suara yang kita pilih. Secara teori, burung akan berminat untuk mencari. Dalam keadaan gelap, burung walit tidak dapat melihat, tetapi akan terbang berasaskan prinsio ekolasi atau bunyi klik yang dihasilkan .  Bahasa klik adalah bahasa awal dunia.  Sesetengah penduduk di Afrika Selatan masih menggunakan bahasa Klik dalam komunikasi..

Namun, yang penting. Suara tadi akan menghidupkan satu entiti burung yang mesteri kepada sang walit yang mempunyai semangat inkuari ( enquaries) yang mendalam.   Tanda tanya ini harus bijak dimainkan oleh kita.  Agar kita boleh membentuk satu keadaan rumah burung yang hidup dan meriah kepada  Sang Walit.


Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah.

No comments:

Post a Comment