Sunday 20 November 2011

Menyediakan Aroma Sarang PALSU- JOM MASAK-MASAK

SALAM , mungkin sudah ramai.. antara peminat tegar walit tahu tentang resipi ini.  Ini adalah antara tips yang dikongsi oleh Sifu-Sifu Walit , dan Damak telah kongsikan semasa siri Seminar Sebelum ini.


Penggunaan Polistrine/ Kertas sebagai sarang plasu

Polistrine ( Beli di kedai buku dan alat tulis).. tak payah banyak..


Telur Itik ( bebet).. kenapa telur itik?.. kerana kandungan putih telur yang banyak dan senang diasingkan berbandinga telur ayam


Doubble Tape ( paku pun boleh)



Minyak ikan  atau campur ( lendir ikan keli, air ikan)




Putih telur,, di asingkan,, caranya.. tebuk sedikit pada  bahagian hujung, kemudian, tuangkna perlahan-perlahan, digoncang dan dituang, diulang sehingga semua putih telur keluar..


Sepuluh. putih telur ( yang kuning tinggalkan kerana nanti akan ada semut suka protein)


Dimasukkan ke dalam Blander - Jumlah sepuhuh putih telur itik


Polistrine di Lekatakan Doubble Tape, untuk memudakan dilekatkan pada Kayu ( paku pun  boleh). Hati- hati,, nanti gam terkena burung - mati burung.

Caranya..
Semua campuran diblander.. hingga lumat- 5 minit, kemudian disapu kepada polistrine, dijemur hingga kering, disapu sekali lagi... dan dijemur.. kemudian dilekatkan pada nesting plank.

( Elakan letakan sarang palsu ini dibahagian penjuru Nesting Plank)



Selamat Mencuba..


Hubungi Damak di talian +6012-5917493, untuk maklumat lanjut.Atau email ke waletgroup@gmail.com. Pilihan ditangan Anda..

1 comment:

  1. saya dari sarawak dan ayah saya baharu sahaja mengusahakan BHW, saya ingin menanyakan masih ada ke tidak hormon untuk menarik perhatian burung walet di pasaran atau adakah pihak anda ada menjualnya. jika ada PM saya supaya saya dapat membantu ayah saya ASAP ke email saya alex_nyanggau@yahoo.com Sekian terima kasih dan respon daripada pihak anda amat saya tunggu-tunggu

    ReplyDelete