Tuesday 19 July 2011

Cabaran Masa Depan Industri Walit- Faktor Makanan

Salam.. sesuatu maklumat boleh dilihat dengan dua aspek.  Pertama sebagai masalah kedua sebagai peluang.  Bagi pengusaha walit seperti Damak. dan ( kita) kita senantiaa harus melihat peluang.
s
Semalam antara isu yang dibincangkan di ICOTOS di Pulau Wan Man.. Cabaran penghijrahan dan taburan burung walit di Malaysia.

Memang tidak dapat dinafikan semua benda hidup perlukan makanan, tempat tinggal dan pasangan.  Namun, aspek utama yang dilihat akan mencambahkan dan mengubah taburan / pola industri Burung Walit Malaysia ialah faktor makanan burung walit.

Peningkatan pemilikan BHW di bandar.. telah menghadkan sumber makanan burung walit. Masalahnya.. burung walit tidak cukup makanan.. masalah penyelesainnya ... membekalkan makanan atau menarik makanan untuk ke BHW yang sedia ada .. untuk mengelakan burung Walit berhijrah ke Tempat lain ( walaupun sifat asal burung ini tidak berhijrah).

Peluangnya .. kita akan dapat melihat dari aspek sumber makanan walit di kawasana pertanian .. terutama kelapa sawit..   Kawasan yang mempunyai seranga yang banyak akan memudhakan usaha memikat walit.  Maka, ini akan memberikan satu peluang kepada kita untuk membina BHW dikawasan luar bandar, sawah dan sebagainya.   Dan sesuatu yang menarik.. kebanyakan Tanah luar bandar dimiliki oleh orang Bumiputera. Kesannya.. Tanah luar bandar telah melambung sehinga 3-4 kali ganda gara- gara Rumah Walit..

Baru-baru ini dalam perjalan pulang ke Kelantan.. Damak singgah di Gesing untuk menemui kawan-kawan arwah ayah Damak.. dan sempat bercerita tentangr  Walit.. Satu maklumat dan cerita yang Damak dengan. penyanyi tersohor negara Dato Seri Siti Nurhaliza juga membina dan memiliki BHW dikawasan sekitar itu..
( Wal allahu alam).. Namun ini sesuatu yang menarik.... dan ia telah menjadikan tanah sekitarnya melambung tingggi.

Jadi.. ini adalah satu peluang baru kepada peneroka, orrang kampung, massyarakat pinggir bandar.. buat lah- buatlah- buatlah BHW.. insyallah tuan-tuan tidak akan menyesal.. mudahan tulisan Damak memberi manfaat kepada semua.. wasalam

Hubungi Damak di talian +6012-5917493, untuk maklumat lanjut.Atau email ke waletgroup@gmail.com. Pilihan ditangan Anda..

No comments:

Post a Comment