Sunday 2 January 2011

Walit dan Lebah dan lalat !!!


Ya.. benar sekali sekala mereka makan lebah. (itulah yang tertulis di dalam kebanykan buku-buku walit)  Namun, kita tidak boleh memberikan contoh di dalam Rumah Walit ada sarang lebah, itu menunjukan walit makan lebah!.. ha ha.. agak melucukan, sekiranya di dalam rumah walit ada lebah... tentu sekali lebah  tidak sempat bersarang kerana dimakan oleh walit.. atau itu membuktikan sebaliknya.. iaitu walit tidak memakan lebah!

Jadi mana satu betul!,



Walit makan lalat???.







Perkara ini, mesti berhati- hati kerana lalat ialah punca  kebanyakan penyakit.  Sekiranya Walit memakan lalat, tentu walit akan menjadi vaktor penyakit sama seperti lalat.   Tetapi keadaan menunjukkan sebaliknya, Walit tidak dicemari oleh sebarang penyakit. Kenapa?. Senang jawapanya.  Lalat bukan sejenis serangga yang terbang tinggi, dan bukan gserangga yang terbang untuk satu jangka waktu yang lama.  Lalat lebih banyak hinggap berbanding terbang.  Hinggap itu lah kita memanggil lalat mengemuruni.  Lebih penting lagi. lalat tidak terbang tinggi, banyak hinggap dikawasan sampah, kotor berbanding dengan walit sentiasa terbang  tinggi dan meyambar serangga kecil yang terbang dan dibawa angin..

Namun dalam banyak-banyak lalat jenis "Tachin" merupakan vektor utama penyakit Wabak-wabak penyakit disebabkan oleh Bakteria.  Oleh itu kena hati-hati kita, Alhamdulillah.  Jangan biarkan isu ini dijadikan satu senjata dalam mempengaruhi harga dan potensi walit.  Sejarah lampau membuktikan burung walit bebas daripada gangguan penyakit. Itu yang menjadikan usia walit boleh menjangkau 15-25 tahun.  




Waletgroup mengajak anda untuk berkongsi pengalaman dan pengamatan terhadap Industri Walet. Sila tinggalkan komen anda dibawah. Emailkan pandangan anda ke waletgroup@gmail.com

No comments:

Post a Comment