Iklan Nuff

Pakej Suara Walit untuk di Jual

Terdapat beberapa pakej menarik untuk dimiliki

Pakej A = 10 suara luar dan 2 suara Dalam RM 150.00 sahaja

Pakej B =20 Suara luar dan 4 suara Dalam RM 250.00 sahaja


Kita Berusaha Allah tentukan.
hubungi 017-978 4268. untuk maklumat lanjut.


Monday, 25 June 2012

Konflik Menuai Sarang Burung : Demensi Kemanusiaan Vs Keuntungan





( Proses Harvest SBW Liar di Thailand)

untuk mendapat ini..


Salam


Semua peniaga mahukan untung. Pengusaha mahukan hasil.  Kita akan tersenyum lebar apabila berjaya menjual 10kg SW contohnya..  Manakan tidak.. katakan sekarang dalam harga Rm 2 K..- 2.3K. Kita bersyukur walaupun harga tidak seperti dulu lagi sehingga mencecah 6K.

Maka, timbul beberapa perkara yang menjadi persoalan kepada pengusaha. Apabila.. BW sudah bersarang.. mereka akan bersarang secara sedikit  berperingkat. Ada waktunya.. kita tidak dapat menuai semua hasil sarang burung.. kerana masih ada anak kecil.. ataupun walit masih belum terbang.

Ada, padangan mengatakan.. ambil semuanya tidak kira ada.. anak, ada telur.. ada anak belum terbang.. kerana BW akan bersarang lebih banyak selepas ini.
.
Persoalannya.. adakah kita tergamak.. Damak tidak gamak untuk melakukkan... itu.. Apa yang Damak lakukan. Damak akan kutip secara berperingkat... dan kita kumpul... barulah kita jual.

Idea dan padangan tuai semua.. ini datang daripada kebanyakkan peristiwa RBW yang dipecah masuk lebih berjaya kemudiannya. maksudnya.. Burung lebih ramai. ,sarang lebih banyak.. kerana teori mengatakan.. bau-bau.. anak2 walit yang mati, telur yang pecah.. akan menjadikan walit lebih selesa kerana keadaan ini normal dalam habitat walit digua..., ada serangan biawak, mengkarang, tokek dan lain-lain.. maka anak2 walit biasanya tidak hidup semuanya.

Ramai percaya dengan rampas.. semua sarang2 walit.. setelah 3 kali bersarang . adalah cara untuk meramaikan.. burung walit.

Persoalannya .. adakah kita sanggup... Ini satu cara yang zalim. Kapitalis.. tidak teragak-agak melakukkannya.  anak ayam sanggup dibakar, susu lembu sanggup dibuang, buah mangga sanggup dibuang.. semata-mata hendak mengawal kuantiti dalam pasaran agar harga tidak jatuh.. hal yang sama dalam konteks ini,, kapitalis akan lakukan... Namun.. kita orang Islam ada cara yang lebih seimbang kerana segala perbuatan kita didasarkan kepada keyakinan kepada rezeki Tuhan.


wasalam.




Hubungi Damak di talian +6012-5917493 @ 012 9626 124, untuk maklumat lanjut.Atau email ke waletgroup@gmail.com. Pilihan ditangan Anda..

No comments:

Post a Comment