Wednesday 13 April 2011

Kaya Dengan Burung

Semasa.. di alam Universiti dulu. Damak pernah berdebat dengan kawan sebilik.. Nak kaya dengan ilmu atau nak kaya dengan wang.

Kawan Damak memilik .. kita mesti kaya dengan wang.. Damak pula berkata kita kena kaya dengan ilmu.. sebab dengan ilmu kita boleh guna cari wang.

Namun dia mengatakan... masih lagi wang sebagai dorongan.. bukan ilmu sebagai tujuan utama matlamat belajar.

Lalu... Damak katakan.. kita mesti bersihkan hati untuk mencari ilmu.. kerana ilmu.. dan ilmu itu daripada Tuhan. dan Tuhan yang akan mengurniakan kekayaan ilmu dan wang.  Lalu.., kami berhent di sittu

Sekarang.. ada pula mengatakan.. kita boleh kaya dengan burung.., maka kaya juga yang jadi persoalan. Kerana manusia memang tidak pernah mencukupi.. sebut kaya.. semua orang mahu kaya.  Namun.. berapa ramai yang faham makna dan fungsi kekayaan untuk apa?

Kekayaan atau rezeki.. tidak datang tanpa usaha., usaha,, betulkan hati.. cari pedoman.. agar kita tidak sesat dengan ujian.  Terlibat dalam industri walit.. memang istimewa.. banyak pengalaman  boleh dipelajari. Selain daripada gelagat burung walit.. tidak kurang gelagat manusia yang lebih penting.

Kerana burung walit..  sebenarnya terjebak dalam gelagat kepenggunaan manusia menjadikan ,ia berguna dan digunakan oleh manusa.

Lalu. apa intisari kepada penulisan ini.....?.. terfikirkah... kita.. layakah kita? menerima anugerah Allah ini.., sekiranya Allah berikan kekayaan. adakah kita mampu menguruskannya.. bersediakah kita?.. atau kita akan sesat atau semakin taat.?.. dimana kah kita?.. maka sekiranya kita membina BHW.. lambat masuk sikit... perbetulkan diri kita. Allah maha sayang kepada kita.  ( berbaik sangka dengan takdir Allah).. ia akan banyak menenangkan hati dan jiwa..

Insyallah.. perbetulkan diri.. kuatkan tekad, terus mengkaji.. lakukan dengan cara yang betul..Insyallah.. apabila diri kita cukup bersedia.. Rahamat Alla akan datang dalam bentuk yang tidak kita sangka-sangka.. kerana Rahmat Allah itu maha luas.. amin.. ( peringatan untuk Diri Damak juga).. wasalam

Hubungi Damak di talian +6012-5917493, untuk maklumat lanjut.Atau email ke waletgroup@gmail.com. Pilihan ditangan Anda..

No comments:

Post a Comment